Kategóriák
TOP termékek
Termékajánló
Tanúsítvány
Termék részletek
Gondolatok a fenntarthatóságról és a fennmaradásról
Szerző: Horváth József
-
Tartalom
Előszó
Bevezetés
I. Szellemi forradalom
1. A műtrágyázás forradalma
2. A peszticidek forradalma
3. Az új ipari forradalom
II. Növénynemesítés
1. Az örökléstan megalapítója
2. A magyar növénynemesítés kezdete
3. Klasszikus növénynemesítés
4. Géntechnológia és növénynemesítés
5. A búza nemesítése
6. A kukorica nemesítése
7. „A jövő vetése”
8. Biológiai sokféleség, génmegőrzés, génbankok
III. Bio-, integrált-, fenntartható- és precíziós gazdálkodás
1. Biogazdálkodás (ökológiai gazdálkodás)
1.1. Biogazdálkodás a világban és az Európai Unióban (EU)
1.2. Biogazdálkodás Magyarországon
1.3. A „Családi Gazdálkodások Nemzetközi Éve”
1.4. Organikus gazdálkodás és a genetikailag módosított (GM) növények
2. Biológiai növényvédelem
3. Integrált növényvédelem, integrált növénytermesztés
4. Fenntartható gazdálkodás
5. Precíziós gazdálkodás
IV. Genetikailag módosított (GM) növények
1. Rövid történeti áttekintés
2. Kétségek és viták
3. A hazai jogi háttér
4. A GM-növények termesztésével és fogyasztásával kapcsolatos érvek, ellenérvek
5. Előnyök, hátrányok és nézőpontok
6. A biotechnológia oktatása és kutatása
V. Élelmiszer (élelmiszerlánc)-biztonság és takarmány (takarmánylánc)-biztonság
1. Globális problémák
2. Veszélyek és kilátások
3. Stratégia
4. Élelmiszer Kódex (Codex Alimentarius, CA)
4.1. Kockázatok, kockázatelemzés, biztonság
4.2. Kémiai kockázatok
4.2.1. Növényvédő szerek (peszticidek)
4.2.2. Étrend-kiegészítők
4.2.3. Takarmányadalék- anyagok és -kiegészítők
4.3. Egyéb kémiai kockázatok
4.4. Allergének
4.5. Toxikus anyagok
4.6. Mikrobiológiai kockázatok
4.6.1. Vírusok, prionok, baktériumok
4.6.2. Mikotoxinok
4.6.3. Mikoplazmák, rickettsiák, humánparaziták, férgek
4.7. Zoonózisok
4.8. A kockázatok felderítése
4.9. A GM-növények az élelmiszer- és takarmánybiztonságban
4.10. A GM-vetőmag az élelmiszer- és takarmánybiztonságban
4.11. A GM-növények és a Transzatlanti Kereskedelmi és Befektetési Partnerség: előnyök, hátrányok
4.12. Kilátások
VI. Energia
1. Fosszilis energiahordozók
2. Megújuló energiaforrások
2.1. Napenergia
2.2. Szélenergia
2.3. Vízenergia
2.4. Geotermikus energia
3. Nukleáris energia
4. Energiaváltás, a „harmadik ipari forradalom”
VII. A magyar agrár-felsőoktatás és -kutatás alapjai a 18. és a 19. században
1. Az alapok
2. A „Nagy Tanári Kar” és az utódok
2.1. A magyar agrár-, kertészeti és erdészeti oktatás és tudomány 20. században született és a 21. század elején élt kiválóságai
3. A Klebelsberg-i életmű a 20. században: Művelődés, tudományszervezés és iskola
4. Az üzenet
VIII. Felsőoktatás, kutatás, középiskola
1. Egyetemek és a szellemi felemelkedés
2. A II. világháború utáni tudósképzés
3. A Bologna-i képzési rendszer
4. A felsőoktatási (egyetemi) képzés néhány problémája
5. Egyetemi világranglisták
6. Versenyképes oktatáspolitika
7. Az egyetemek és a Magyar Tudományos Akadémia
8. Felsőoktatási Reform (FR)
9. Tehetséggondozás
10. Nemzetközi „Tanulói Teljesítménymérés” (PISA-vizsgálat)
11. Agyelszívás (brain drain), agyvisszaszívás (brain gain) és a Lendület-program
12. Kutatási-oktatási támogatások: külföldi és hazai ösztöndíjak
13. Elvándorlás
14. Agrároktatás és -kutatás: Kitekintés
IX. A 20. és a 21. század gazdasági világválságai
1. Rövid történeti áttekintés
2. Európa válságai
3. Egyenlőtlenségek
4. Ellátási problémák
4.1. A városok és a nagyvárosok rohamos terjeszkedése
4.2. Válság és élelmiszer
4.3. Válság és ivóvíz
4.4. Válság és egészség
5. Válság, migránsok, menekültek
6. A brexit
X. Föld Csúcsok
1. Út a nemzetközi konferenciákhoz
2. A Római Klub
3. A Rio-i Föld Csúcs
4. A Budapest Klub
5. Millenniumi Ökoszisztéma Program
6. A Johannesburg-i Fenntartható Fejlődés Világkonferencia
7. A „Túllövés Napja”
8. A New York-i Klíma Csúcstalálkozó
9. A Peru-i Klímacsúcs
10. Az ENSZ Éghajlat-változási Konferencia
11. Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok Csúcstalálkozó
12. A Párizs-i Nemzetközi Klímakonferencia (COP21)
13. A Tudomány Világkonferenciája
14. A Tudomány Világfóruma − A „Tudomány Davosa”
15. A Magyar Tudomány Ünnepe
16. A globális klímaváltozás magyarországi hatásai (VAHAVA-projekt)
17. Visszatekintés
18. „A Vágy jövője és a Sors jövője”
XI. Talaj, víz, növény: Paradigmaváltás
1. Talajbaktérium, Ti-plazmid
2. Talaj-mikroorganizmusok, teixobactin, antibiotikum
3. Talaj-mikroorganizmusok, integráns elemek
4. Talajvédelem, baktériumtrágyák, biostimulátorok
5. Alkalmazkodó talajművelés
6. A „Talajok Nemzetközi Éve”
7. A „Föld Napja”
8. A víz és a „Víz Világnapja”
8.1. Vízgazdálkodás, vízstratégia
8.2. Fókuszban az öntözés
8.3. Víz Világfórum
XII. Történelmi fordulópont: A fenntartható vs. fenntarthatatlan fejlődés
1. A fenntartható fejlődés gondolata és „utóélete”
2. A fenntarthatóság
3. A fenntarthatatlanság
4. A Föld Charta (The Earth Charta)
5. A Túlélés Szellemi Kör
6. A világ helyzete: „Van még esély a fenntarthatóságra?”
7. A fenntarthatóság vagy a fenntarthatatlanság felé haladunk?
8. Az oktatás és a tudás fenntarthatóságának hazai „gyökerei” és példaképei
XIII. Epilógus: Záró gondolatok
1. Vissza- és előretekintés: Pesszimizmus és optimizmus
2. A globális felmelegedés elmélete, ténye és hatása
3. Légszennyezés és savas esők
4. „Alig történt valami új a nap alatt”
5. Új Föld-szemlélet
6. Éghajlatváltozás, klímaparadoxonok, új társadalmi és gazdasági paradigmák
7. Környezetvédelem, globalizáció, fenntarthatóság, erkölcs
8. Önkorlátozó etika, „utolsó remény”
Köszönetnyilvánítás
Forrásmunkák
Névregiszter
-
Cikkszám ZK-041Tömeg 250 g/db